Joomla Template by Joomlaplates.com

Pezinok

Ateliér A x S, alebo: Je toto koniec predvolebnej témy?

Verejná generálka "Vlk na mesiaci" Divadlo Houže. Posledné predstavenie v Ateliéri
Výmeničky a kultúra - výrazná predvolebná téma, ktorá dávala krídla mladým, ale aj strednej generácii. Verím, že prezentácia tejto témy v čase pomáhala viere v krajší Pezinok. Ja stále verím, že je to téma a bude to téma, akurát teraz je z toho trocha galimatiáš.
Nedávno som bol na akcii v priestoroch starej výmeničky, a napísal som o tom článok  Káva za názor. O kultúre a kultúrnych priestoroch v meste . Tam som sa dozvedel niečo o tejto skupine ľudí a ich problémoch a preto som ich požiadal o rozhovor. 

Tu ho máte:

 
► A x S = Jano, Jožo, Eva, Iveta a tím? (Koľko ľudí tvorí základný tím)

Odpoveď:
Neviem. (smiech) To je bez kontextu tažko vysvetliť. AxS Ateliér Scénografie je platforma otvorená spolupráci rôznych scénografov. Jej zmyslom je zdielať tu pracovné skúsenosti a príležitosti.
V roku 2016 sme robili na našom prvom projekte - "Dobrá krajna" na festival Pohoda pre Nadáciu Pontis. Tú sme robili siedmi - Adela Hajduová, Michaela Pavelková, Alžbeta Kutliaková, Magdaléna Vrábová, Ines Andučič, Karin Molnárová a ja (Michal Lošonský). V ďalšom roku sa do projektov zapojili aj Anna Revická, Tereza Kosová, Martin Puškár, Dominik Javor a Dorota Volfová. V súčasnosti sa pripravujeme na medzinárodný filmový projekt Moc s režisérom Matyásom Priklerom, kde bude pracovať základný tím v zložení Anna Nyitrai a.h; Michaela Pavelková, Adela Hajduová, Ema Teren, Anna Revická, Tereza Kosová, Michal Patek. Zhodou okolností budeme na tomto projekte pracovať aj s Gabrielou Paschovou, s ktorou diskutujeme o intenzívnejšej spolupráci. Kto je v tíme a koľko ľudí ho tvorí záleží teda od projektu. Projekty podpisujeme, ako tím autorov v závislosti od role, ktorú v ňom máme. Základ je, že stále ostávame individuálnymi výtvarníkmi.
 
► Ako a prečo vnikol nápad založiť A x S?

Odpoveď: 
Má to súvis s mojím doktorandským štúdiom na katedre Scénografie DF VŠMU. Pôvodne je to skratka veľmi zle zvoleného podnadpisu dizertačnej práce "Aura scénografie". Snažím sa presadiť myšlienku, že divadelná scénografia je len jednou z mnohých možných foriem scénografie. Prijal som vtedy ponuku vedúceho katedry, Prof. Petra Čaneckého, riešiť festivalové zadanie, ktoré prišlo na školu z Nadácie Pontis. Ponúkol som študentom podieľať sa na tomto projekte od idei po jej realizáciu. Pre nás všetkých to bola výborná skúsenosť. Tam vznikla nielen myšlienka, ale aj celý projekt zážitkového vzdelávania scénografie. Akási experimentálna škola experimentu. Združenie aktívnych študentov a absolventov scénografie a príbuzných odborov. Ako sme rástli, rástli spolu s nami aj projekty. Máme za sebou celovečerný film "Ostrým nožom" v réžii Teodora Kuhna, alebo televízny projekt "Mohyla" v réžii Andreja Kolenčíka na ktorých sme zastrešili kompletnú filmovú výpravu. Vystúpili sme s Janou Kirschner na Pohode v Trenčíne, kde sme z pódia naživo animovali našu scénografiu, prenášanú na veľkú LED obrazovku za nami. Štúdium prebehne šialene rýchlo a keď sa so študentov stávali absolventi, vznikla potreba vlastného priestoru v ktorom by sme sa mohli stretávať, diskutovať a pripravovať projekty. Tu je začiatok projektu Ateliér, ktorý sme dočasne našli v starej výmeníkovej stanici tepla v Pezinku . Zariadili sme si v ňom , dielňu a malé industriálne divadelné štúdio s javiskom (3x4m) a hľadiskom (s kapacitou 50 ľudí). Ateliér sa stal domovom AxS, Houže (mladého komorného bábkového súboru dvoch hercov a jedného režiséra) a niekoľkých solitérnych výtvarníkov a divadelníkov.
 
► Umelci radi experimentujú, čo sa dá chápať, ale čo môže Vaše experimentovanie na scéne priniesť obyčajnému divákovi. Zjednodušene, aký dôvod má divák, aby sa prišiel na Vás pozrieť?
 

axs 2 360Odpoveď: 
Diváci sa väčšinou na scénografiu nechodia len tak pozrieť. Keď ideš na nás do kina, tak pojdeš na emotívnu drámu otca, ktorému zabili syna, v hlavnej úlohe s Romanom Luknárom. Alebo sa ideš na Pohode pozrieť na koncert Janky Kirschner a my tam budeme tiež. Do Atelieru sme nechceli dostať divákov, naším dlhodobým cieľom bolo vytvoriť komunitu susedov, priateľov, výtvarníkov a divadelníkov, ktorí by tu s nami žili, odpočívali, tvorili. Chcem tým len povedať, že keď prídeš do Ateliéru, tak nie si divák, ako tí čo chodia do kina a divadla. Je to skôr, ako keď prídeš k niekomu dmov, sadneš si do obývačky a pozriete si spolu film a rozpravate sa o ňom.
Mali sme internú dramaturgickú radu, ktorá vytvárala program z toho, čím náš kolektív žil. Pripravovali sme sa na nový projekt a potrebovali sme si pozrieť film, tak sme sa dohodli s producentom alebo režisérom a spravili projekciu aj s ním. Videli sme dobré predstavenie, ktoré sme chceli ukázať priateľom a baviť sa o ňom? To by ma bavilo aj ako "diváka". Prísť sa nechať prekvapiť, objavovať a debatovať. Odborný garant programu bolo Národné osvetové centrum, ktoré malo svojho člena v našej rade.
 
► Rozoberme si pár hesiel, ktoré máte uvedené v informáciách
- Ste tvorivý inkubátor, ktorý pomáha scénografom naštartovať svoju kariéru. Máte nejaké meno, ktoré naštartovalo kariéru u Vás?


Odpoveď: 
Tak pre mňa to bol Prof. Jozef Ciller, ktorý nás ešte s mojimi dvoma spolužiakmi z architektúry, Janom Ptačinom a Ondrejom Zacharom, zavolal k sebe študovať scénografiu na VŠMU. Keby sa to nestalo, teraz by sme kreslili domy. Dnes tam všetci traja učíme. Niekedy stačí ukázať cestu. AxS sa v tomto zmysle snaží ukázať ďalšie možnosti, ako sa stať scénografom aj mimo divadlo. Pre AxS by to mohol byť Raumlabor. Je ako náš veľký brat, ktorého chceme dorásť.
 
- Primárne hľadáte scénografiu, ktorá opustila kamenné divadlo a odišla žiť do sveta site specific eventov, filmu a TV show. Viete mi to povedať zrozumiteľnou "ľudskou" rečou?


axs 3 360Odpoveď: 
Je to len komplikovane povedané, že nás zaujímaja scénografia v iných oblastiach ako divadlo. Ja by som rád videl AxS v hudobných produkciách. Michaela sa chce naplno venovať dizajnu svetla. Ema hovorila o filme a silnom "art department". Smerovanie vždy určujú ľudia a ich záujmy.
 
► ŠKOLA. V informáciách máte "Škola ako..." Mám tomu rozumieť, že sa hráte na školu, alebo hľadáte nové prístupy k školským prístupom?


Odpoveď: 
Ja si slovo škola vizualizujem ako Raffaelovu fresku "Aténska škola", kde Platón a Aristoteles diskutujú uprostred množstva ľudí. V takomto zmysle to určite je škola. AxS má navyše formu vertikálneho ateliéru. Ľudia s rôznymi skúsenosťami si ich tak môžu vymieňať aj bez vedúceho "pedagóga".
 
► ALTRUIZTICKÁ SEKTA - máte v popise: Rozoberme si jednotlivé heslá:
a.) - sme priateľský (í). !!!!

Odpoveď: 
(smiech). Je to súčasť nášho interného desatora. Niečo, čo je samozrejmé a má to ísť z vnútra každého, no napriek tomu je to niekde dobre zapísané, aby sme náhodou nezabudli. Keď medzi nás príde nový človek, tak mu vysvetlíme, že sa susedom zdvorilo pozdravíme a prihovoríme. Pozveme ich ďalej, keď nakúkajú cez bránu a všetko im ukážeme a porozprávame im o tom. No a v neposlednom rade byť priateľskí k sebe navzájom. To si tiež treba občas pripomenúť.
 
b.) - priateľom pomáhame.

Odpoveď: 
To je hádam jasné? Priateľom sa pomoc neodmieta. Priatelovi idete na projekt aj keď v ňom už nie je čas ani peniaze.
 
c.) - sme ohľaduplní k človeku.
 
Odpoveď: Mohli by sme povedať k prírode, ale príroda tu bude ešte dlho potom, čo my už nie. Byť ohľaduplný k človeku, znamená premýšlať dopredu. Keď sa dopredu zamyslíš, tak ten istý materiál použiješ štyri aj päť krát, vždy na stavbu niečoho nového, alebo nenecháš niekoho tri krát preložiť tú istú kopu vecí. Treba nájsť spôsob, ako byť ohľaduplný v rôznych mierkach. Teraz už vieš, že ho máš hľadať. To na začiatok stačí.
 
d.) - zveľaďujeme prostredie v ktorom bývame.

Odpoveď: 
Práca s priestorom je neodmysliteľnou súčasťou scénografie. Pri tak vysokej koncentrácii scénografov na jednom mieste je veľmi pravdepodobné, že sa niečo stane. Spravia Ti z kotolne divadlo, pripravia letné kino na starom ihrisku, alebo zorganizujú workshop na výrobu preliezačiek v susedstve. To sú takí ľudia skrátka.
 
(Článok pokračuje pod reklamou)
 
► K poslednému bodu by som sa chcel ešte vrátiť z dôvodu Vašej žiadosti o opravu vaších priestorov smerovanej k vlastníkovi budovy.
Kde tam vlastne vznikol problém? Ako sa to bude riešiť? Budete sa sťahovať?

Odpoveď: 
(smiech) áno, teoreticky aj toto by sme si vedeli zariadiť sami, ale aktuálna situácia je taká, že nám do konca augusta beží trojmesačná výpoveď z priestoru a my sa už sťahujeme. Máme na to ešte dva týždne. V týchto dňoch sme odviezli náradie, rozoberáme nábytok, ktorý si vieme zobrať a ostatné rozdávame za odvoz. Takže je to vlastne vyriešené. Primátor nás odignoroval. Pani zastupujuca riaditeľka MPS nám cez právnika poslala výpoveď zmluvy na základe mailu, ktorý od nás dostala a nikdy nám naň neodpovedala. Základný problém je, že nikto nekomunikuje. Najviac tak dostanete sľub, že budete komunikovať (smiech). To je celá komunikácia tohto mesta.

potopenstvo axs(Divadelné predstavenie POTOPENSTVO - foto z archivu AxS od Nora & Jakub Čaprnkovci)
 
► Moment. Tu mi niečo nehraje. Dnešný primátor Igor Hianik v predvolebnej kampani použival tému "výmeničiek" ako nosnú a vy dnes tvrdíte, že mesto nekomunikuje? Okrem toho som bol na stretnutí u Vás v AxS (písal som o tom tu:  Káva za názor. O kultúre a kultúrnych priestoroch v meste) , kde sa zúčastnil aj viceprimátor Ing. Marián Šípoš a poslanec MsZ pán Kovačovský a obaja sa vyjadrili, že pomôžu vyriešiť daný stav, pretože mesto Pezinok deklaruje, že chce podporovať aj alternatívnu kultúru.
Mám tomu rozumieť tak, že nikto sa nezasadil, za reálne riešenie deravej strechy na vymeničke a TOP téma pána primátora odišla do stratena?

Odpoveď: 
Nuž áno, ale pán primátor verejne na facebooku prisľúbil, že k tejto téme pripraví vyjadrenie. Tak čakáme. Nič to už síce nezmení, ale možno mu odľahne.

Záver:

► Prečo vy som mal prísť pozrieť Vaše predstavenie, ktoré realizujete v najbližšom termíne?
Odpoveď: Už nie sú žiadne ďalšie termíny. Javisko v najbližších dňoch rozoberáme. Zhodou okolností chalani z Houže v Ateliéri ešte tento posledný mesiac nacvičujú autorskú bábkovú inscenáciu. Robia to v otvorenej bráne, pretože je tam inak šialene horko. Pristavujú sa tam decká zo sídliska a pozerajú sa na nich ako hrajú. Chodia okolo aj každú hodinu, skúsiť, či sa už dohodli, ako to bude pokračovať. Objavili bránu, v ktorej ich niečo pozitívne prekvapuje. Prišli sa pozrieť aj keď už žiadny termín nie je.
 
Ďakujem

Pripomeňme si činnosť ateliéru A x S na fotkách

Prvé predstavenie v AxS - Dance Macabre Divadlo Populus Žilina 

prvepredstavenie axs
(Foto: Michal Lošonský)

Nihil obstat, Divadlo Populus Žilina

nihil axs
(Foto: Andrea Bacigalová)

Priečelie aletiéru A x S - Michal Lošonský, Andrej Opálený a Vlado Mores

priecelie axs(Foto: Zuzana Bilská)
Rozhovor bol autorizovaný
Pezinský informačný portál (PiP)
Slavomír Repka
Author: Slavomír RepkaWebsite: www.slavomir.skEmail: Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.
Administrátor webu PiP
O mne:
Bývame všetci v jednom regióne nádherného kraja pod svahom Malých karpát. Je to oblasť kde je stále kam ísť, ale je problém vyhľadať podujatia okresu Pezinok s dostatočným predstihom.
Preto vznikol tento web hlavne jeho kalendár podujatí okresu Pezinok.
Na internete píšem ako blogér od roku 2005 https://www.repka.blog.sme.sk
Na FB si môžete prečítať moje poznámky k okresu Pezinok TU
Na youtube ma nájdete TU

Chcete pomôcť v tejto činnosti? Napíšte mi, každá pomoc je vítaná.
Články autora

Tags: Kultúra, Pezinok, Rozhovory

Pridať komentár


Bezpečnostný kód
Obnoviť

(reklama)
Do pozornosti

Vinár okresu Pezinok

(reklama)
Používame cookies
Tento web používá k poskytovaniu služieb cookies. Používaním tohoto webu udeľujete súhlas s využitím cookies.